Egzamin | Topolówka

Egzamin


Poziom egzaminu – B2

Słownictwo

Zawarte jest w podręcznikach Gente 1 y Gente 2 , wydawnictwa Difusión.

 

Gramatyka

● Czas teraźniejszy czasowników ser, llamarse; zaimki pytające: dónde, qué, de dónde, cómo, quién; zaimki wskazujące, liczebniki.

● Odmiana czasowników regularnych w czasie teraźniejszym; zaimki dzierżawcze nieakcentowane, przymiotnik – zgodność z liczbą i rodzajem rzeczownika; konstrukcje muy, bastante, un poco, nada + adjetivo.

● Czasownik gustar, querer; forma hay; użycie rodzajnika; zaimki pytające: qué, dónde, cuánto; czasowniki preferir, querer + bezokolicznik.

● Konstrukcja tener que + bezokolicznik; zaimki wskazujące; forma esto; odmiana czasownika tener, poder w czasie teraźniejszym; un/uno/una: formy i użycie.

● Czasowniki regularne i nieregularne czasu teraźniejszego; czasowniki zwrotne; miejsce zaimka w zdaniu; konstrukcje es + przymiotnik + bezokolicznik, hay que + bezokolicznik, wyrażenia częstotliwości; przeczenia: nunca + czasownik, no + czasownik + nunca; przysłówki związane z ilością: muy, mucho, demasiado, más, menos; rodzaj rzeczowników kończących się na – ción, – dad, – oma, -ema

● Czas Pretérito Perfecto; imiesłowy nieregularne visto, hecho, escrito, dicho; wyrażenia częstotliwości; szacowanie: bien, regular, mal; odmiana czasownika saber w czasie teraźniejszym.

● Poco/un poco de, nada, ningún/ninguna, demasiado/a/os/as, mucho/a/os/as, poco/a/os/as, suficiente/s; forma bezosobowa z se; określenia kolejności: primero, después, luego, al final; przyimki con, sin.

● Godziny i daty; todavía, todavía no, ya, de…a, desde…hasta; en + środek transportu; określenia czasu dotyczące przyszłości: proximo/a…que viene; zaimki pytające: cuándo, cuánto, qué; konstrukcja: Ir a + bezokolicznik; określenia czasu: tarde/pronto/antes/después de, de día/de noche; quisiera + bezokolicznik.

● Porównania: más/menos…que, mejor, peor, w stopniu najwyższym: el/la/los/las más…w stopniu równym:el/la/los/las mismo/a/os/as, tan…como, tanto/a/os/as; formy: (a mí) me gusta/me gustaría, (a mí) me parece que…, yo ( no ) estoy de acuerdo con …Stopniowanie nieregularne.

● Trzy odmiany czasownika w trybie rozkazującym; różnice w użyciu (w liczbie pojedynczej

i mnogiej); form tú/usted: w czasie teraźniejszym; trybie rozkazującym, te/le/se/os; konstrukcja estar + gerundio; określenia por…hasta…, allí…y luego…, pytania: ¿qué tal

+ nombre?, ¿por qué no…?, zdania: ¡qué + nombre + tan + adjetivo!, Así…

● Czas Pretérito Indefinido czasowników regularnych; odmiana ser, tener y estar; odmiana czasowników regularnych w czasie Pretérito Imperfecto; odmiana ser e ir; różnice w użyciu Perfecto i Indefinido; określenia czasowe dotyczące przeszłości; użycie Imperfecto w opowiadaniu, w czynnościach zwyczajowych; relacjonowanie wydarzeń z użyciem por eso, así que, luego, después, entonces, określenia czasowe: a los …años, de niño/joven/mayor, al + bezokolicznik, desde … hasta.

● Konstruowanie pytań: A qué hora/ Qué/ Cuál/ Qué tipo de/ Dónde/ Con quién; rzeczowniki rodzaju żeńskiego: -dad,-eza, -ura, -ía, -ez.

● Kontrast między czasami: Préterito Perfecto i Pretério Indefinido; użycie wyrażeń: Noto que…/ Me doy cuenta de que…/ Me resulta fácil/ difícil…/ Me cuesta…/ Me parece…/ Lo que tienes que hacer es…/ Intenta…/ Procura… ; pytania pomocne w czasie lekcji.

● Użycie pytań i wyrażeń: ¿Qué te/ le/ os / les parece + hacer?¿Cómo/ A qué hora/ Dónde… quedamos?¿Te/ os/ les va bien…?Mejor/ Preferiría, me apetece; es que + expresión de tiempo + no puedo

● Użycie wyrażeń: Sirve para… Se usa para… Lo usan… Se enchufa… Se abre… Va con… Funciona con; se puede/ No se puede + infinitivo; tryb łączący: czasowniki regularne i najczęściej używane nieregularne: ser, ir, poder…

● Kontrast pomiędzy czasami Pluscuamperfecto i Imperfecto; kontrast między czasami przeszłymi; wyrażenia czasowe: en aquel momento, un rato antes, al cabo de un rato…; czasowniki: saber, recordar, suponer; podawanie przybliżenia godziny: a, sobre las…; pytania odnoszące się do przeszłości: ¿Qué/ Dónde…?; wyrażenia: A mí me parece que… No puede ser porque… Aquí dice que… Fue… quién… Fíjate en que…

● Formy regularne i nieregularne (tener, salir, venir, poner, haber, decir, hacer) czasu przyszłego; wyrażenia: cualquier(a), todo el mundo, todo lo que. Todo/ a/ os/ as; La gente/ la mayoría (de las personas)/ mucha gente/ casi nadie/ nadie…; struktury: Lo que pasa es que…/ El problema es que…; zaimki osobowe w celowniku i bierniku: se + lo/ la/ los/ las.

● Tryb łączący- presente de subjuntivo, odmiana czasowników regularnych i nieregularnych

● Yo creo que…/Estoy seguro/a de que…/ Tal vez…/…+ Indicativo; (yo) no creo que…/Tal vez …+ Subjuntivo; Łączniki: además, incluso, entonces…; dejar de + Infinitivo; ya no + Presente; cuando + Subjuntivo.

● Konstrukcje: Me/ te le da miedo/ risa + infinitivo; me/ te le da miedo/ risa… que + subjuntivo; me / te/ le pongo nervioso/ contento… + si/ cuando + indicativo; lo mejor es que + subjuntivo; poco/ un poco; czasowniki: ponerse, quedarse, volverse, hacerse, llevarse, entenderse, pelearse; użycie czasownika estar.

● ¿Tienes…/Me dejas…?¿Puedes/Podrías/Te importaría + Infinitivo…? ¿Puedo + Infinitivo?; przekazywanie informacji (+ Indicativo), przekazywanie próśb i propozycji ( + subjuntivo); przekazywanie pytań; zaimki dzierżawcze: El mío/la mía/los míos/las mías,…